D E W I: ZIJN WIE JE BENT

Bij ons draait alles om maatwerk en een persoonlijke aanpak, gericht op talentontwikkeling met aandacht voor oplossingen en kansen.
We vermijden overmatig medicaliseren of labelen, en creëren een veilige, vertrouwde omgeving waarin we moeilijkheden omzetten in concrete oplossingen.

ADHD/ADD

Als het moeilijk is om onbelangrijke prikkels naar de achtergrond te verplaatsen, kan dit extra energie kosten om jezelf te concentreren en niet relevant prikkels te filteren. Met passend onderwijs werken we samen aan het behouden van overzicht, versterken van structuur en het richten van aandacht.

HOOGBEGAAFDHEID

Hoogbegaafdheid komt op verschillende vormen tot uiting. Daarom wordt voor ieder individu een persoonlijke aanpak gehanteerd, afgestemd op de leer- en persoonlijkheidseigenschappen. Per persoon wordt zorgvuldig gekeken naar de grootte van leerstappen en de behoefte aan herhaling. Zo wordt voorkomen dat er teveel reguliere lesstof wordt aangeboden, en wordt de frustratiedrempel tijdens het leren bewaakt.

AUTISME 

Er bestaat veel variatie in de manier waarop zintuigelijke gevoeligheid zich uit in gedrag. Sensorische overbelasting verschilt van persoon tot persoon, daarom wordt gewerkt met een individueel profiel. Zo kan de meest geschikte aanpassing worden gedaan of meest optimale werkmethodiek worden gekozen.

NLD

De afkorting NLD staat voor Non-Verbal Disabilities: een niet-verbale (pervasieve) leerstoornis die tegenwoordigsteeds vaker wordt vastgesteld door neuropsychologisch onderzoek. De probleemgebieden bij NLD, specifiek rondom de informatieverwerking in het verkeer, worden per individu grondig uitgewerkt. Door maatwerk aan te bieden,  wordt er gericht gewerkt aan het versterken van diverse executieve functies en aanpassingen in het leerproces. 

ANGST & STRESS

Het handelingenrepertoire om (faal)angst- en stress te reduceren richt zich niet op de gevolgen, maar juist op de oorzaken van gedrag.  We helpen de focus te verleggen in de prestatiegerichte, vaak competitieve omgeving rondom het individu, zodat er meer rust en balans ontstaat in het leerproces.

CEREBRAL VISUAL IMPAIRMENT

Als de kwaliteit van de ogen goed is, maar de hersenen visuele informatie niet goed verwerken, kan er sprake zijn van Cerebral Visual Impairment (CVI). In het verkeer kan CVI levensgevaarlijk zijn, doordat locatie-onder andere door verstoring in locatie- oriëntatie en bewegingswaarneming verstoord raken. Door goed doordachte compensatiestrategieën aan te bieden, helpen we meer betekenis te geven aan de visuele waarneming.

HÉ! DAAR HEB JE BUURMAN & BUURMAN!©

image

"Hé! Daar heb je Buurman & Buurman!©" is een beroepsproduct ontwikkeld voor het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO). Het biedt inzicht in de uitdagingen waarmee leerlingen met autistiform gedrag te maken kunnen krijgen tijdens hun rijopleiding. Door grondig onderzoek te doen naar leercurves, is duidelijk geworden welke groei zij doormaken en welke vorderingen (transfers)zij kunnen maken. Relevante verklaringstheorieëen en werkmodellen zijn gekoppeld aan het aanleren en verbeteren van hun rijvaardigheid.

Meer weten over dit onderwerp?
Neem contact op, we staan je graag te woord.

img_8727

GEFLITST!

" Onderweg wordt ieder verhaal een beeld "

Vanuit een geloof in de kracht van verbeelding, komen concepten tot leven.
Ontdek meer op Instagram.

img_8727

ÉÉN HOOFDVESTIGING, MEERDERE LOCATIES

Praktijk voor Toegepaste Psychologie
Domein Verkeerseducatie

Bundersestraat 38
5012 TB  TILBURG

AMSTERDAM - BREDA - DEN BOSCH- EINDHOVEN

Lokatie

Copyright op tekst en beeld
Praktijk voor Toegepaste Psychologie 1986-2025
D.M. van den Bossche
Alle rechten voorbehouden

Laatste update: 15 januari 2025

IMG_1739
LBBO
FONTYS OSO
IMG_5300
Plango_Blauw_oranje
Rijschool-in-Stappen-logo-400px