Als het moeilijker is om onbelangrijke prikkels naar de achtergrond van het bewustzijn terug te dringen, kan dat in het verkeer extra energie kosten om jezelf te concentreren en niet relevant prikkels te filteren. Via passend onderwijs wordt samen met de leerling gewerkt aan het behouden van overzicht, werken aan structuur en gerichte aandacht.
Er bestaat veel schommeling in de wijze waarop zintuigelijke gevoeligheden zich ontvouwen in gedrag. Omdat de sensorische overbelasting verschilt van persoon tot persoon, wordt voor iedere leerling een profiel opgesteld, om aanpassingen te kunnen doen en methodieken te kiezen die het meest geschikt zijn.
Het handelingenrepertoire om (faal)angst- en stress tijdens het leren in het verkeer te reduceren richt zich niet op de gevolgen, maar op de oorzaken van gedrag. D E W I helpt de focus in de eisende, prestatiegerichte en competitieve omgeving rondom de leerling te verleggen, zodat er meer balans ontstaat in het leerproces.
Hoogbegaafdheid komt in verschillende vormen tot uiting. Daarom hanteert D E W I voor iedere leerling een eigen aanpak, afgestemd op de leer- en persoonlijkheidseigenschappen. Per leerling wordt de grootte van leerstappen en de behoefte aan herhaling bekeken. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel reguliere lesstof wordt aangeboden en wordt de frustratiedrempel tijdens het leren bewaakt.
De afkorting NLD staat voor Non-Verbal Disabilities: een niet-verbale (pervassieve) leerstoornis die tegenwoordig steeds vaker door neuropsychologisch onderzoek wordt vastgesteld. De probleemgebieden bij NLD voor wat betreft de informatieverwerking in het verkeer kunnen door D E W I per leerling uitgewerkt worden: om tegemoet te komen aan het versterken van de diverse executieve functies.
Als de kwaliteit van de ogen goed, maar de hersenen visuele informatie niet goed verwerken en er zich hierdoor problemen voordoen, kan er sprake zijn van Cerebral Visual Impairment (CVI). In het verkeer kan CVI levensgevaarlijk zijn, onder andere door verstoring in locatie- oriëntatie en bewegingswaarneming. Goed doordachte compensatiestrategieën helpen meer betekenis te geven.
VEEL GESTELDE VRAGEN
SNELLE LINKS
Persoonlijk advies nodig?
Neem dan telefonisch contact op.
SLEUTEL TOT SUCCES
Onze sleutel tot succes komt voort vanuit Handelingsgericht Werken (HGW). Dit systematisch onderwijskundig model is volledig geïmplementeerd in de praktijk, waaruit specifieke elementen naar het rijonderwijs vertaald zijn. Door het vroegtijdig herkennen, signaleren of analyseren van gedrag en dit vroegtijdig in kaart te brengen, wordt aanzienlijk op het aantal praktijklessen bespaart.
Bron: CBR
D E W I
TRAINING & VORMING | REMEDIAL TEACHING | COUNSELNG
Praktijk voor Toegepaste Psychologie
Domein Verkeerseducatie
Bundersestraat 38
5012 TB TILBURG
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00-17.00 uur.
Je kunt ook een e-mail sturen.
Divisie Medisch | Werklocatie Amsterdam
020-2146304
Postbus 11094, 1001 GB AMSTERDAM
KvK-nummer: 172214240000
Ons bezoeken? Je bent welkom op afspraak.
Onze Praktijk is niet geopend voor vrije inloop.
Copyright op teksten en afbeeldingen. Praktijk voor Toegepaste Psychologie 1986-2024. Alle rechten voorbehouden.
Laatste update: 25 april 2024